Denné snívanie
Ústredným motívom novej pamätnej medaily je výtvarníkova slávna litografia „Rêverie“, ktorej názov je možné preložiť ako „Denné snívanie“. Ide o dielo z roku 1898. Ornamentálna ilustrácia je ladená do zemitých farieb, ktoré pôsobia príjemným upokojujúcim dojmom, rovnako ako zasnená tvár a uvoľnená pozícia ženy, ktorá je ústredným motívom diela. Litografia bola pôvodne určená pre tlačiarenskú spoločnosť Champenoise ako jeden z dvanástich listov reklamného kalendára na rok 1899. Mladá žena, odetá do rozviatych bohato zdobených šiat s naberanými byzantskými rukávmi, si zasnene listuje katalógom dekoratívnych vzorov, ktoré tlačiarenská spoločnosť vo svojej dobe ponúkala. Alfons Mucha bol už v tom čase práve vďaka tlačiarom v Paríži veľmi populárny a jeho „Denné snívanie“ bolo vytlačené vo francúzskom umeleckom revue La Plume. Muchovi sa hneď po vydaní časopisu dostalo ďalšieho prívalu priazne a jeho hviezda letela opäť vyššie.
Od plagátov k Slovanskej epopeji
O tom, ako sa Alfonsovi Muchovi otvorila cesta k navrhovaniu plagátov sa rozprávajú legendy. Tá najuveriteľnejšia a najznámejšia z nich tvrdí, že umelca náhodou objavil impresário francúzskej divadelnej herečky, ktorá nebola spokojná s pôvodným plagátom, ktorý mal propagovať predstavenie, kde stvárnila hlavnú rolu. Bolo to v lete. Umelci sa odobrali čerpať inšpiráciu do svojich letných sídiel. Výtvarníkov, ktorí by lepšie stvárnili jej predstavu veľa nebolo. Zákazka na tvorbu plagátu Gismonda sa pre Muchu stala osudovou. Jeho prekrásne stvárnenie plagátovej upútavky vzbudilo obrovský ohlas u laickej aj odbornej verejnosti.
Za raketovým vzostupom maliara stála okrem nesporného talentu a rýchlosti zhotovovania zákaziek aj jeho všestrannosť, univerzálnosť a vlastný komplexný štýl, ktorý dnes poznáme ako art nouveau.
Diela Alfonsa Muchu vynikajú okrem mimoriadne estetickej a dekoratívnej stránky aj svojou „dušou“. Mucha bol vzdelaným človekom s neobyčajným všeobecným prehľadom. Do svojich diel dokázal smelo projektovať svoje názory na svetové dianie. Ďalším unikátnym poznávacím znamením jeho tvorby je prepojenie svetského a sakrálneho sveta. Autor sa nebál svojej múze, éterickej svätici so svätožiarou, vložiť do rúk hrnček kávy alebo tlačiarenský katalóg.
Alfons Mucha dokázal prepojiť zdanlivo neprepojiteľné. Svojím nezameniteľným podaním skutočností otvoril nové možnosti modernej reklamy. Vďaka úspechu a sláve, ktoré mu priniesli plagáty, sa mohol realizovať napríklad v navrhovaní šperkov, interiérov alebo v úžitkovom umení. Za absolútny vrchol jeho tvorivej kariéry je považovaná slávna Slovanská epopej.
Pamätná razba v Mucha štýle
5 uncová pamätná razba inšpirovaná dielom „Rêverie“ je razená z rýdzeho striebra 999/1000. Detaily si naozaj užijete nielen vďaka úctyhodnému priemeru 65 mm, ale aj vďaka najvyššej kvalite razby Proof. Averzná aj reverzná strana je zušľachtená zlatom o rýdzosti 999/1000. Slávnostnú secesnú atmosféru reprezentuje 31 žiarivých krištáľov Preciosa, ktoré lemujú okružia averzu. Stredu striebornej razby dominuje Muchova zasnená múza. Každý z 499 exemplárov je na hrane očíslovaný.
Viac informácií o striebornej razbe nájdete tu.