Pred 150 rokmi dostal najslávnejší český most svoje meno. Karlov most je samozrejme oveľa starší, ale pomenovanie „Karlov“ bolo prijaté až v roku 1870, na podnet Karla Havlíčka Borovského. Jeho názov má asociovať osobnosť svojho zakladateľa, mimoriadne schopného vladára Karola IV. Karlov most je oslavovaný mnohými pamätnými mincami a medailami. My sme pre Vás v dnešnom vydaní vybrali mincu, ktorá dominantu Prahy reprezentuje viac než dôstojne. Je ňou horúca novinka v našej ponuke - zlatá minca s pravou perleťou. Ešte predtým si poďme pripomenúť, ako a prečo Karlov most vlastne vznikol.

Ikonická kamenná stavba zdobí panorámu Prahy už od roku 1402, kedy bola dokončená. Základný kameň mosta bol však položený o 45 rokov skôr, teda roku 1357 presne 9. júla o 5 hodine a 31 minúte. Stavbu pražskej dominanty nariadil Karol IV. krátko potom, čo bol strhnutý pri povodni roku 1342 Juditin most.

Dátum položenia základného kameňa pomáhali určiť astrológovia a astronómovia. Vo vybraný deň vraj bola pre začatie stavby mimoriadne priaznivá konštelácia Slnka so Saturnom. Celý dátum zároveň zodpovedal sledu nepárnych čísel od jednej do deviatich a späť (1-3-5-7-9-7-5-3-1). Projektantom a prvým staviteľom mosta sa stal malostranský mešťan a kamenár Otto, ktorý na projekte pracoval 18 rokov. Na jeho prácu nadviazal Peter Parléř a stavbu riadil 24 rokov. Po Parléřovej smrti prevzal prácu ďalší stavebný majster, ktorému zostávalo dokončiť zhruba 20% mostnej konštrukcie. Jeho meno sa bohužiaľ nezachovalo.

Pražský alebo Kamenný most, ako ho vtedy prezývali, bol počas storočí niekoľkokrát vystavený ničivým povodniam. Jeho konštrukcia bola najvýznamnejšie poškodená v roku 1432 a v roku 1890, kedy voda strhla niekoľko pilierov a pochovala kamenné sochy. Po každej veľkej vode sa most dočkal opráv a spevnenia svojej konštrukcie. V roku 1966 -1967 prebehol na moste podrobný stavebný prieskum, ktorý preukázal jeho rozsiahle poškodenie vinou dažďovej vody so soľou, ktorá spôsobila veľa trhliniek, ohrozujúcich stabilitu konštrukcie. Rozpadávanie mosta bolo zastavené sústavou železobetónových kotiev, vďaka ktorým prečkal potom aj storočnú vodu v roku 2002.

Most spája Staré mesto s Malou Stranou. Je 515,76 metrov dlhý a jeho šírka je 9,40 až 9,50 metrov, výška chodníka je 13 metrov nad normálnou hladinou. Je tvorený zo šestnástich oblúkov, ktoré majú rozpätie 16,62 - 23,38 metrov. Vo svojej dĺžke je trikrát zalomený a proti prúdu nepatrne vypuklý. Na moste sú tri mostné veže: dve na Malej Strane a jedna na strane Starého Mesta.

Novinka v našej ponuke:

Karlov most na minci z rýdzeho zlata s perleťou

Karlov most na minci z rýdzeho zlata s perleťou

Krásne a veľmi realistické vyobrazenie legendárnej stredovekej stavby nesie úplne nová pamätná minca s perleťou. Minca bola vyrazená z 5 uncí čistého zlata 999/1000 a jej priemer je úctyhodných 65 milimetrov. Nominálna hodnota je 100 dolárov. Vyrazená je v najvyššej mincovej kvalite a do svojej zbierky ju získa iba 25 zberateľov na celom svete.

Ak chcete skutočne hodnotnú pamiatku na jednu z najkrajších európskych stavieb, zavolajte na 0850 606 009.